18. 6. 2007

Japonský filmový underground v Plzni

Potřeboval jsem si minulý týden trochu odpočinout a promyslet pár věcí a tak jsem si vzal krátkou dovolenou. Jak jsem po příjezdu do Plzně zjistil, termín jsem si vybral dobře protože v Západočeském muzeu zrovna probíhaly Dny japonské kultury, a v jejich rámci se právě chystal pořad se slibným názvem Yoshihide Otomo: čtyři tváře kmotra japonského hudebního udergroundu.

Pořad připravil a uváděl Pavel Klusák.

Yoshihide Otomo (大友 良英) je především hudebník, improvizující a hrající (si s) hluky. Jeho oblíbeným "hudebním" nástrojem je zdá se mučený gramofon. Trailer jeho nového DVD pěkně ukazuje co jsme dobrou hodinu sledovali :)



Stejný film v trochu větší kvalitě je dostupný i na MySpace.

Co jsem si z toho odnesl? Líbilo se mi to a je mi to sympatické. Trochu makroskopická perspektiva ze které byly filmy většinou snímány odpovídá "makroskopickým" záznamům zvuků a ruchů. Nejisté měřítko, nejistý původ zvuků. Zvuky a obrazy tavení, trhání, drnkání... neobvyklé, out-of-box přistupování ke světu.

Zkuste se někdy jen tak zastavit a nechat k sobě přicházet, s nezúčastněnou myslí, ruchy okolí.

Ty zaznamenané performance jsou neopakovatelné. Cítím v nich důraz na pomíjivost věcí, vjemů, na jednosměrnost, nevratnost času.

Japonci se prý brání, když jim někdo říká že je ve filmech Otomo Yoshihideho cítit cosi specificky japonského. Když se autora ptají, co je za tím vším, jaká to filosofie, jaká to zpráva a nebo poselství, autor prý odpovídá: není tam nic, drnkání na gumu je drnkáním na gumu, tavení umělé hmoty tavením umělé hmoty, drcení vinylů drcením vinylů... obsahem je to co vidíte a slyšíte.

Vzpomněl jsem si přitom na anekdotický příběh který jsem četl ani nevím kde:

Jakýsi biskup před lety přicestoval do Japonska a byl pozván aby se jako divák zúčastnil obřadu šintó. Obřad sestával z tance. Nadšený biskup poté chválil krásu shlédnutého, a také se zeptal jaká je za tím vším theologie... "Jaký theologický smysl?", odpovídali překvapení obřadníci šintó: "my tu prostě takto odjakživa tančíme".

Možná že si do Otomo Yoshihideho filmů vkládám japonskost která tam není, prostě protože jí tam očekávám.... v každém případě mně to co jsem z jeho díla viděl oslovuje a inspiruje - a oslovování a inspirace, probouzení a nalézání odrazu svých myšlenek, emocí a vhledů v něčím díle - není právě toto příznakem umění?

PS: Krátký film o Otomo Yoshihidem.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

"Kdo nebloguje, jako by neexistoval..."

Nejsem si zcela jist, někdy mám pocit, jestli to není právě naopak : )
---
Vaše kulturní zážitky si ale vždy rád přečtu.

Já sám zjišťuji, že dnešní avantgardu sleduji, poslouchám, čtu, apd. hlavně z pročišťujícího hlediska a naopak s hrůzou zjišťuji, kolik mi toho uniklo v klasičtější produkci, ke které se po letech vracím.
---
BTW, doporučenou knihu o čaji jsem přečetl, IMhO je to nejlepší z toho, na co jsem od Mr. Urasenke doposud narazil...

jezovec řekl(a)...

"...naopak" :)

Jsem rád že se ta kniha o čaji líbila... měl jsem to štěstí že to byla první kniha kterou jsem na téma čajových obřadů a vlastně celé té kultury a estetiky okolo četl...

Anonymní řekl(a)...

Vidíte, já už ani nevím, která byla má první knížka o čaji...

Z historického hlediska je také zajímavá The Book of Tea (napsal Kakuzo Okakura), která je v podobném duchu, jako Tea Life, Tea Mind.

Rovněž doporučuji cokoliv od Lafcadia Hearna z jeho japonského období, to jsou povídky a eseje, ne vždy fakticky přesné (menší, zanedbatelné nedostaky) a ne nezbytně o čaji, ale jeho postřehy jsou mnohdy kouzelné a dobře se to čte...

Anonymní řekl(a)...

K avantgardnímu japonskému hudebníkovi...

Zrovna včera jsem cestou v autě poslouchal v rádiu krátký pořad o Johnu Cageovi, který věci v podobném duchu dělal už v roce 1952.

A u odkazu na YouTube vpravo je další video japonského avantgardisty s kytaristou Fredem Frithem, kterého jsem viděl svého času v Praze na Jazových dnech spolu se skupinou Art Bears.

Takže můj život je vlastně, skoro proti mé vůli, avantgardisty prostoupen... : )

Vodník řekl(a)...

Ty Art Bears - to bylo v r.1978, ne? Někdo z nich (snad sám Frith) pak byl na našem koncertě v Nové Vísce u Chomutova.

Osobně mě ani Art Bears ani Henry Cow nikdy nenadchli.

Anonymní řekl(a)...

Jo, tak nějak, v oněch letech... Co jste tenkrát vůbec hráli vy?
---
Některé věci od Art Bears & Henry Cow s Dagmar Krause se mi dodnes líbí, obzvláště píseň o Kapitálu na In Praise of Learning... Nebo Winter Songs... Že já vůl emigroval a zrovna do USA : )

Vodník řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Vodník řekl(a)...

Hráli jsme vlastní věci, ve stylu King Crimson.

Anonymní řekl(a)...

pořad o Johnu Cageovi,

Jednou, v roce 1975, zde byla vysílána jedna jeho skladba, plná velkých pauz. Měl jsem v obýváku, v teplíčku před krbem, asi 8 demižonů různých domácích vín. Ostružinové, banánové... Do skladby perfektně zapadaly random "plop, plop plop-plop" vodních zátek kvasících vín.

Jak si pamatuji rok?
Přišel mě, coby po 5ti letech pobytu žadatele o britské občanství, naprosto neoznámen navštívit fízl, jinak příjemný zaměstnanec Jejího Veličenstva. Viděl právě ty bublající demižony a optal se, mimo jiného: "Do you like to drink, Mr Jednorožec?"
"Well, not really."

:-)
God save the Queen, anyway.

jezovec řekl(a)...

The Book of Tea vyšla i česky v nakladatelství Brody. Vyšla také Klasická kniha o čaji... obojí mám v knihovně, ale moc podrobně jsem je nestudoval.

Pokud jde o hudbu, já bych Yoshihide Otomo za hudbu ani neoznačoval... a vůbec si k tomu pro sebe žádnou škatulku nedávám.

V diskusi v Plzni jedna slečna říkala "že to není žádná hudba, že je sice hodně tolerantní ale aby to poslouchala třeba ráno při snídani...", jiná zase že je to "spíš videoart"... mně tyhle pokusy o klasifikaci přišly v dané chvíli takové nemístné... snad kdybych to chtěl popsat někomu nepřítomnému... (ale my naštěstí máme youtube :)

Starší hudbu... já toho moc naposloucháno nemám, ani současného... zjistil jsem že nejsem žádný hltal a po nějaké šíři ani moc netoužím. I jako kulisu poslouchám hudbu dost výjimečně. Když mi něco zaujme, držím se toho. Nejsem žádný dychtivý objevitel a nasávač neobjeveného.

Anonymní řekl(a)...

Nějak jsem jeho činnost pojmenovat musel...

Jeho produkce mi připadá v mnoha směrech hudební, vystupuje s hudebníky, používá hudební nástroje...

Vycházel jsem rovněž z toho, že vy sám jste napsal "Yoshihide Otomo (大友 良英) je především hudebník..."

Netrvám na tom ale absolutně.