13. 8. 2007

Own what you paid for!

O víkendu mi přišel e-mailový letáček od hudebního vydavatelství Naxos... ale od začátku.

Před několika měsíci, když jsem se na stránkách Naxosu registroval, jsem jako vždy při takové příležitosti uvažoval jestli zaškrtnout (a nebo nechat zaškrtnuté) políčko formuláře "Přeji si dostávat pravidelné a nepravidelné informace o novinkách naší nabídky". Zcela výjimečně jsem jej nechal zaškrtnuté, protože jsem byl opravdu zvědavý s jakými novinkami může vydavatelství Naxos přicházet - nejen novinkami hudebními, ale i technickými.

Jedním z důvodů, proč jsem se o internetový portál Naxosu zajímal byly totiž jejich on-line služby: možnost poslechu skladeb z jejich nabídky CD po internetu a také internetová rádia. Části skladeb jsou dokonce k dispozici výměnou za pouhou registraci, celá CD lze poslouchat za velmi rozumný roční poplatek €19.95. Zklamáním pro mne ovšem byla technické omezení, totiž nutnost mít nainstalován MS Media Player. To na mém tehdejším systému nebylo nemožné. Podobný poplatek a i technické omezení se týkají i internetových rádií.

O to větší a příjemnější bylo moje překvapení když jsem o víkendu v poště našel další newsletter, který neobsahoval obvyklé upozornění na nově vydané nahrávky, ale pozvání k nové on-line službě, inserované mimo jiné slovy DRM-free MP3 downloads of all Naxos recordnigs plus superb collections from top independent labels.

DRM, nebo-li Digital Rights Management, je souhrnný termín používaný pro systémy které chrání digitální data před volným kopírováním. Použití některého z těchto systémů byl donedávna považován za nezbytnou podmínku pro prodej autorských děl v digitální formě.

Takový přístup byl významnou částí zákazníků a aktivistů kritisován, protože systémy DRM obvykle různým způsobem omezovaly přehrání zakoupené hudby nebo videa na více počítačích nebo jejich nahrání do přenosných přehrávačů.

Nyní tedy Naxos přichází se službou Classics Online která explicitně tuto ochranu nemá. Za cenu kolem US$10 za CD (nebo nižší za jednotlivé skladby) si nyní můžete koupit CD ve formátu MP3 a přehrávat si ho jakkoli se vám zlíbí.


Změna v přístupu, dlouhodobě vyžadovaná tlakem zákazníků a podpořená i slavným článkem Steva Jobse z Apple z letošního února (i praktickými kroky v iTunes obchodě), totiž prodej hudby bez omezující ochrany, je zdá se trendem. Doufejme, že tento trend vydrží...

Žádné komentáře: